سفارش تبلیغ
صبا ویژن
http://up.p30room.ir/uploads/13696855421.jpg
11 سپتامبر
نوشته شده توسط ســرباز در ساعت 9:23 عصر
نویسنده فرانسوی کتاب "11 سپتامبر؛ دروغ بزرگ ":
اکثر ‌آمریکایی‌ها از سخنرانی احمدی‌نژاد در سازمان ملل خشنود هستند

خبرگزاری فارس: "تی یری میسان " نویسنده فرانسوی کتاب «11 سپتامبر دروغ بزرگ» با اشاره به خشنودی اکثر آمریکایی‌ها از سخنرانی رئیس جمهور ایران در سازمان ملل ‌گفت: برای آمریکائی‌ها جالب است که رئیس جمهور کشور دیگری ‌با توانائی خود مسائل آمریکا را به چالش بکشد.


به گزارش خبرگزاری فارس، طی میزگردی که در رادیو گفت‌وگو برگزار شد، "تی یری میسان " رئیس کنفرانس محور صلح و نویسنده فرانسوی کتاب 11 سپتامبر دروغ بزرگ و "ریچارد بکر " معاون موسسه ضد جنگ "انسر " در نیویورک به بررسی بازتاب سخنان محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور کشورمان ‌در خصوص تشکیل کمیته حقیقت‌یاب 11 سپتامبر پرداختند. متن کامل این گفت‌وگو در ذیل می‌آید:
* رادیو گفت‌و‌گو: سخنان دکتر احمدی‌نژاد در سازمان ملل فقط به موضوع یازدهم سپتامبر مبنی بر تشکیل یک گروه حقیقت یاب درباره حملات این روز محدود نبود، بلکه طیف وسیعی از مسائل جهانی را در برگرفت که دامنه آن از موضوع فلسطین و صلح خاورمیانه تا مسئله تروریسم و خلع سلاح هسته‌ای امتداد یافت. رئیس جمهور در گفت‌و‌گو با شبکه تلویزیونی فاکس‌نیوز در مورد سخنرانی‌اش در مجمع عمومی گفت اینکه گروه حقیقت‌یابی تشکیل شود تا حقیقت درباره این موضوع برای افکار عمومی روشن شود، مسئله پیچیده‌ای نیست. همان‌طور که رئیس جمهور تأکید کرد، اینکه القائده مسئولیت حادثه یازدهم سپتامبر را برعهده گرفته است، تناقضی با تحقیق در این موضوع ندارد، بلکه مشخص می‌کند که القاعده چه افرادی هستند، کجا مستقرند و از طرف چه افرادی مورد حمایت مالی قرار دارند و اینکه چطور در این حادثه از دیوار امنیتی آمریکا عبور کردند. ده‌ها سؤال بی‌پاسخ مانند این وجود دارد که گروه حقیقت‌یاب می‌تواند با پاسخ به آن‌ها ابهامات را رفع کند. همانگونه که می‌دانید دکتر احمدی‌نژاد در سخنرانی خودشان در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، ضمن انتقاد از عملکرد دولت امریکا در جریان حادثه یازدهم سپتامبر، اظهار داشتند که جهان از عملکرد آمریکا درخصوص این حوادث ناراضی بوده است و معتقد است که خود آمریکا در این حوادث دست داشته است و خواستار بازخوانی جعبه سیاه حادثه یازدهم سپتامبر شد. دکتر میسان خواهشمند است نظرتان را در این باره بیان کنید.

- میسان: دولت آمریکا پس از حوادث یازدهم سپتامبر، شکوائیه‌ای را به شورای امنیت ارائه کرد و از اعضای سازمان ملل خواست که برای حل این مشکل با هم متحد شوند و همچنین مدعی شد که بانیان اصلی حوادث تروریستی یازدهم سپتامبر، گروه کوچکی از مسلمانان تندرو به نام القاعده هستند و چندی بعد به بهانه سرنگونی این گروه و دستگیری سرکردگان آن‌ها به افغانستان حمله کرد. بنابراین در آن زمان مهم بود که دولت آمریکا بتواند برای یافتن بهانه‌ای جهت حمله به افغانستان، رابطه‌ای میان حوادث یازدهم سپتامبر، القاعده و افغانستان به وجود آورد، بعد هم کالین پاول اعلام کرد، دولت به سرعت گزارش کامل و جامعی را درباره این حوادث ارائه خواهد کرد که متأسفانه پس از گذشت 9 سال از آن روزها، ما همچنان منتظر گزارش هستیم. رئیس جمهور ایران درست می‌فرمایند که سؤالات بی‌پاسخی درباره این حوادث وجود دارد، زیرا دولت آمریکا تاکنون هیچ مدرکی دال بر گناهکار بودن مسلمان در این حوادث ارائه نکرده و تمام اتهامات بی‌پایه و اساس بوده است.

* رادیو گفت‌و‌گو: همان‌طور که می‌دانید دکتر احمدی‌نژاد بر اصلاح ساختار کهنه سازمان ملل جهت حفاظت از حقوق تمام کشورها تأکید کرده است، خواهشمند است نظرتان را در این باره بفرمائید.

- بکر: واقعیت این است که سازمان ملل کنونی به ساختاری تبدیل شده که موجب بی‌اعتنائی به آن، در امریکا و کشورهای دیگر شده است، با وجود تمرکز زیاد بر شورای امنیت، در آن 5 کشور از حق وتو برخوردار هستند، که به این صورت با ساختاری بسیار غیردموکراتیک روبرو هستیم. باید به یاد داشته باشید که تأسیس سازمان ملل ابتکار آمریکا در جنگ جهانی بود و آمریکا می‌خواست که از این طریق بر جهان تسلط پیدا کند. بسیاری از سازمان‌های زیر مجموعه سازمان ملل، در آمریکا قرار دارند؛ ازجمله، صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی، در واشنگتن و همچنین سازمان ملل که در شهر نیویورک قرار دارد. بنابراین این عقیده وجود دارد که ساختار کنونی سازمان ملل آن را به نهادی کاملا غیردموکراتیک تبدیل کرده است که حقوق کشورهای کوچک، متوسط و حتی کشورهای بزرگی مانند هند و برزیل و غیره را نادیده می‌گیرد.

* رادیو گفت‌و‌گو: دکتر احمدی‌نژاد خاطر‌نشان کردند که اکنون جهان نیازمند مشارکت تمام کشورها در مدیریت جهانی و استقرار صلح و امنیت پایدار در جهان است و این امر بدون مشارکت فعالانه تمامی کشورها ناممکن است. به نظر شما سازمان ملل می‌تواند چه نقشی در مشارکت دادن تمام کشورها در روند مدیریت جهانی، ایفا کند و چه موانعی در سر این راه وجود دارد؟

- بکر: بزرگترین مانع کشورهایی هستند که در سازمان ملل حق وتو دارند، این قدرت ویژه، باید بین کشورهای جهان تقسیم شود. متأسفانه حرکت جدی در جهت اصلاح مشاهده نشده است، اما راه‌هایی برای اصلاح سازمان ملل وجود دارد و به نظر من واقعیت این است که در جهانی که بین کشورها، احترام متقابل وجود داشته باشد و روابط کشورها، براساس قدرت نظامی و ثروت نباشد، شرایط بسیار دلپذیرتر از شرایط کنونی می‌شود. در شرایط کنونی امریکا و انگلیس، گروهی دائمی تشکیل داده‌اند و از قدرت نظامی اقتصادی آمریکا، جهت مجبور ساختن سازمان ملل و شورای امنیت به انجام خواسته‌های آمریکا استفاده می‌شود و شاهد این اعمال نفوذ بر سازمان ملل در جنگ اول و دوم عراق بودیم. بنابراین سازمان ملل به جای انجام وظیفه در راه دستیابی به صلح روز افزون به ابزاری جهت پیشبرد سیاست خارجه آمریکا و جنگ‌طلبی‌های آن تبیین شده است.

* رادیو گفت‌و‌گو: رئیس جمور ایران درباره موضوع بحران فلسطین، اظهار داشتند که باید حق حاکمیت ملی فلسطینی‌ها به رسمیت شناخته شود و همه‌پرسی عادلانه‌ای جهت تعیین کشور و حکومتی واحد برگزار شود. چرا اسرائیل و سازمان ملل که دائما ادعای دموکراسی می‌کنند، از برگزاری این همه‌پرسی عادلانه حمایت نمی‌کنند؟

- بکر: آن‌ها هرگز از این ایده حمایت نکردند، برگزاری همه‌پرسی ایده بسیار خوبی است. زیرا هنگامی که درسال 1947 میلادی، خاک فلسطین به حمایت انگلیس اشغال شد، با مردم فلسطین هیچ‌گونه مشورتی صورت نگرفت و حق حاکمیت آن‌ها محترم شناخته نشد و تاکنون نیز چنین کاری صورت نگرفته است. بسیاری از اراضی فلسطین ازجمله کرانه باختری تحت اشغال اسرائیل است و شهرک‌های یهودی‌نشین در آنجا ایجاد شده و می‌شود. به رغم آنکه در سال 1947 اکثر ساکنین فلسطین را اعراب فلسطین تشکیل داده‌اند، با این حال با زور از سرزمین خودشان بیرون رانده شدند. بنابراین برگزاری همه‌پرسی که منجر به احقاق، حقوق فلسطین شود، از سوی اسرائیل و امریکا پذیرفته نخواهد شد. زیرا همین افراد بودند که از رژیم آپارتاید آفریقای جنوبی حمایت می‌کردند و آن را در راستای اهداف خودشان می‌دیدند.

* رادیو گفت‌و‌گو: با تشکر از ریچادر بکر. دکتر میسان! طبق اظهارات دکتر احمدی‌نژاد که حمله آمریکا به عراق و افعانستان، نه تنها میزان حملات تروریستی در منطقه را کاهش نداد، بلکه به ناامنی منطقه خاورمیانه دامن زد. نظرتان را دراین باره بیان کنید.

- میسان: این همان چیزی است که آمریکائی‌ها هم قبول دارند. طبق گزارش‌های وزارت دفاع و سازمان سیا، آمریکا در جنگ علیه تروریست موفق نبوده و نتیجه این جنگ نیز فاجعه‌آمیز بوده است. واقعیت این است که، تنها گروه‌های کوچک افراطی نیستند که به اشاعه تروریسم کمک می‌کنند، بلکه سازمان‌های تروریستی مخفیانه آمریکا، از بزرگ‌ترین تروریست‌های‌ جهانی هستند. همه دنیا می‌دانستند که آمریکا برای حمله به عراق، از بهانه پوچی به نام ارتباط القاعده و صدام استفاده کرد، بنابراین اگر دولت آمریکا می‌تواند برای توجیح حمله‌اش به یک کشور به دنیا دروغ گوید، حتما می‌تواند در مورد حوادث یازده سپتامبر هم دروغ گوید. حتماً به یاد دارید که چندی پس از حوادث یازده سپتامبر، خانواده‌های قربانیان این حوادث از کنگره آمریکا خواستند که کمیسیون حقیقت‌یابی برای رسیدگی به این موضوع تشکیل شود، ولی متأسفانه جرج بوش اجازه نداد و اعلام کرد که دولت خودش کمیسیون ویژه‌ای را تشکیل خواهد داد. این کمیسیون مجبور بود که صحبتی علیه بوش نکند و تمامی مدارک را به گونه‌ای گردآوری کند که کوچکتری اتهامی متوجه دولت آمریکا نشود. ولی در پایان مدیران این کمیسیون در کتاب‌های خود نوشتند که دلایل و نتایج این کمیسیون حتی نتوانسته خودشان را توجیه کند، چه برسد به اذهان عمومی و خانواده‌های قربانیان.

* رادیو گفت‌و‌گو: همان‌طور که می‌دانید رئیس جمهور ایران اظهار داشت که هر سازمانی در دنیا باید این اجازه را داشته باشد که در مورد حوادث یازدهم سپتامبر تحقیق کند و این مسئله نباید به یک تابو تبدیل شود و اینکه تمام روشنفکران، تاریخ‌نگران و دانشگاهیان بدون ترس و واهمه از دولت و سازمان‌های اطلاعاتی مخفیانه آمریکا در این باره به بحث و بررسی بپردازند. نظرتان در این‌باره چیست؟

- میسان: ایشان به مورد مهمی اشاره کردند و جالب اینجاست که وقتی رئیس جمهور ایران درحال صحبت در این باره بودند، نمایندگان آمریکا و کشورهای عضو اتحادیه اروپا، سالن را ترک کردند که به نظر من این حرکت نشانه ضعف آن‌ها در این مورد است. درواقع حوادث یازده سپتامبر، به پاشنه آشیل آمریکا تبدیل شده است. دولت آمریکا می‌داند که تاکنون مشتی دروغ تحویل مردم داده و از این می‌ترسد که مبادا روزی واقعیت بر همه روشن شود. سخنرانی رئیس جمهور ایران فقط به موضوع یازده سپتامبر مربوط نمی‌شود، بلکه او از مردم آمریکا می‌خواهد که به دنبال افشای واقعیت و شناخته شدن هویت گناهکاران اصلی این حادثه باشند.

* رادیو گفت‌و‌گو: نظر شما درباره بحث رسانه‌ای رئیس جمهور ایران در آمریکا چیست و آیا فکر می‌کنید که ایشان توانستند منظور خود را به مردم آمریکا برسانند؟

- میسان: بیشتر مردم آمریکا از سخنرانی رئیس جمهور ایران خشنود هستند و از خودشان می‌پرسند که چرا دولتمردان خودشان جرأت انجام اینگونه سخنرانی‌های برنده را ندارند، این برای آمریکائی‌ها واقعا عجیب و غیرعادی است که رئیس جمهور کشور دیگری بتواند با توانائی خود مسائل آمریکا را به چالش بکشد، درحالی که خود دولتمردان آمریکائی در این‌باره سکوت اختیار کردند.


منبع:  فارس نیوز



کلمات کلیدی : امریکا و 11 سپتامبر
 
 

شارژ ایرانسل

فال حافظ

Free counter and web stats