سفارش تبلیغ
صبا ویژن
http://up.p30room.ir/uploads/13696855421.jpg
تمثل اعمال
نوشته شده توسط ســرباز در ساعت 12:46 صبح

بسم الله الرحمن الرحیم

انسان در عرف عرفان ، موجودی است که فضائل ، کمالات واستعدادهای او به فعلیت رسیده باشند و اگر به فعلیت نرسند او همان جانور گویاست .

  حضرت علامه(حسن زاده آملی) می فرمایند :

« وگرنه همان حیوان ناطق یعنی جانور گویاست ؛ اما چگونه حیوان ناطق و جانور گویاست ؟ باید دید که صفات مکتسب او چگونه است ! مطابق همان صفات و ملکاتش که با خوی هر حیوانی مناسب و موافق است ، همان حیوان است »

ای دریده پوستین یوسفان         گرگ برخیزی از این خواب گران

در عالم برزخ که عالم صور است ( در قیامت کبری ، صور نیست بلکه معانی محض است . لذا آنچه از صور و تمثلات گفته می شود مربوط به خیال منفصل و برزخ است . و الّا در قیامت کبری که تجرّد محض دارد ، بحث از صورت نیست )

درندگی به صورت گرگ متمثل میشود .

گشته گرگان یک به یک خوهای تو        می درانند از غضب اعضای تو

یعنی هر یک از خوهایت یک درنده می شوند و تو را در عالم برزخ اذیّت می کنند . این که در روایات می خوانیم : در عالم برزخ ، مار ، مور ، کژدم ، سگ و ..... است ، آنها همین خوهای انسانی هستند . این معانی در آن ظرف یعنی ظرف برزخ ، به شکل خاصی تمثل و صورت پیدا می کنند .

این سخن های چو مار و کژدمت         مار و کژدم گردد و گیرد دمت

مار و کژدم ، همان سخن نیشداری است که انسان در دنیا به دیگری گفته است .گرچه امروز نیز اندیشمندان به این نتیجه رسیده اند که هیچ چیز از بین نمی رود ، ماده مبدّل به انرژی می شود و انرژی تبدیل به ماده می شود ( قانون اوّل ترمو دینامیک ) ، این همان نظریه اسلامی است که : هیچ موجودی از بین نمی رود . سخن گزنده در عالم برزخ به شکل مار و کژدم می شود و چون این سخن ، فعل انسان است و فعل از فاعل جدا نمی شود ، بنابر این ، انسان هر جا باشد ، کار او نیز با او همراه است . وقتی انسان وارد عالم برزخ شد ، کار و فعل او نیز در قالب و شکلی ، خودش را به او نشان می دهد . سخن بو دار و نیش دار ، در آنجا به شکل مار و کژدم می شود و انسان را اذیت می کند .

حشر پر حرص خس مردار خوار               صورت خوکی بود روز شمار

زانیان را گند اندام نهان                       خمر خواران را بود گند دهان

کسی که زنا کار است ممکن است ظاهرش آلوده نباشد ولی باطن او آلوده است . این هم که می گوئیم کافر نجس است ، مراد نجاست جان کافر است نه جسم کافر ، و چون جسم ، تابع جان است ، به تبع جان ، جسم هم نجس می شود . لذا اگر کافر را در هفت دریا هم بشویند ، چون نجاستش ، نجاست جوهری است ، پاک نمی شود .

غرض از بیت اول این است که : کسی که حریص و مردار خوار است ، این حرص و این معنا در عالم برزخ ، به شکل خوک متمثّل خواهد شد .

سیرتی کان در وجودت غالب است          هم بر آن تصویر حشرت واجب است

یعنی سیرتهای درون انسان در قیامت صورت پیدا می کنند . سیرت در قیامت ، صورت می یابد .لذا اگر سیرت ، حیوانی باشد ( حال هر حیوان خاص ) صاحب آن سیرت در قیامت ، به شکل آن حیوان محشور خواهد شد.

لذا ملکات انسان ، در ظرف قیامت بروز و ظهور می یابد . اعمال و اوصاف انسانی ، بذر است و در ظرف قیامت ،صورت می یابد . لذا انسان ، خالق بهشت و جهنم و خالق لذّات و آلام خودش می باشد . هر چه انسان در دنیا و قیامت می کشد ، از خود می کشد نه از غیر . 

               ارمغان آسمان ـ سید یوسف ابراهیمیان

حدیث روز :

امام علی (ع) :خداوند چهار چیز را در چهار چیز مخفی نموده :1.رضای خود را در طاعت ها پس هیچ عبادتی را کم نشمارید شاید همان مورد رضای خدا باشد 2.غضبش را در گناهان پس هیچ گناهی را کوچک نشمارید شاید همان مورد غضب او باشد 3.استجابت خود را در دعاها پس هیچ دعایی را اندک مپندارید شاید همان مستجاب باشد 4.ولی و دوست خود را در میان بندگانش پس به هیچ بنده ای بی اعتنایی نکنید شاید هم او ولی خدا باشد و شما نشناسیدش . تحف العقول صفحه

منبع: وبلاگ ضیافت



کلمات کلیدی :
 
 

شارژ ایرانسل

فال حافظ

Free counter and web stats