سفارش تبلیغ
صبا ویژن
http://up.p30room.ir/uploads/13696855421.jpg
اخلاق انتخاباتی در بیانات امام خامنه ای
نوشته شده توسط ســرباز در ساعت 12:11 صبح

 اخلاق انتخاباتی در بیانات مقام معظم رهبری  

در درون دایره معتقدینِ به انقلاب و اسلام ناب، اختلاف سلیقه‌های گوناگونی هست؛ مراقب باشند دشمن از این اختلافات استفاده نکند

انتظار می‌رود انتخابات و تبلیغات انتخاباتی در جمهوری اسلامی ایران به‌دلیل اهمیت جایگاه دین و اخلاق در نزد ایرانیان با تمام فضاهای انتخاباتی دنیا متفاوت باشد.

 

 

 

به گزارش خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران؛ تحویل سال 92 برای مردم ایران و به‌ویژه سیاستمداران تنها آغاز یک سال جدید نیست، بلکه آغاز فصل کار و فعالیت انتخاباتی است.
 
انتظار می‌رود انتخابات و تبلیغات انتخاباتی در جمهوری اسلامی ایران به دلیل اهمیت جایگاه دین و اخلاق در نزد ایرانیان با تمام فضاهای انتخاباتی دنیا متفاوت باشد.
 
هرچه به ایام انتخابات ریاست‌جمهوری نزدیک می‌شویم تاکید ناصحان و بزرگان عرصه سیاست به پایبندی به اخلاق و ارزش‌های دینی از سوی کاندیداها و فعالان این عرصه در ایام منتهی به انتخابات ریاست‌جمهوری بیشتر می‌شود.
 
به همین بهانه  باشگاه خبرنگاران به بازخوانی رهنمودهای مقام معظم رهبری درباره چگونگی انجام تبلیغات، مناظرات فعالیت‌های انتخاباتی پرداخته است که ضرورت دارد کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری این بیانات را که به منزله منشور اخلاقی انتخابات است سرلوحه اعمال و برنامه‌های خود قرار دهند.


 

*** اتحاد و همدلى بین مسئولین کشور یک فریضه است

مقام معظم انقلاب اول فروردین 1371 هم ملت و هم مسئولین و دولت خدمت‌گزار، باید کوشش کنند این وحدت و یکپارچگی و این پیوند و صداقت و مودتی را که بین دولت و مردم وجود دارد، هرچه بیشتر گسترش دهند و آن را مستحکم و عمیق کنند.

 

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای 27 مرداد 11389 درباره اهمیت "اتحاد" می‌فرمایند: من روى اتحاد تکیه می‌کنم. اتحاد و همدلى بین مسئولین کشور یک فریضه است     .تعمد در مخالفت با آن، امروز یک خلاف شرع است؛ بخصوص در سطوح بالا. همه به این توجه داشته باشند. دشمن از اختلافات کوچک، یک مسئله‌ى بزرگ میخواهد بسازد؛ نباید بگذارید    . 

 


*** در درون دایره معتقدینِ به امام و انقلاب و معتقدینِ به اسلام ناب، اختلاف سلیقه های گوناگونی هست مراقب باشند دشمن از این اختلافات، استفاده نکند

معظم له 15 مهر 1377 عنوان می‌کنند: در درون دایره معتقدینِ به امام و انقلاب و معتقدینِ به اسلام ناب، اختلاف سلیقه های گوناگونی هست؛ باشد. وجود این گونه اختلافات، در نهایت هیچ ضرری هم نمی زند؛ به شرط این که مراقب باشند دشمن از این اختلافات، استفاده نکند. آن جایی که لازم است، همه با هم همدست شوند و پشتیبانِ انقلاب و پشتیبانِ نظام باشند؛ نگذارند دشمن از حرف آنها، از اشاره و از کار آنها سوء استفاده کند. این مسأله مهمّ است    . 


ایشان همچنین 16 فروردین ماه 1371 با تاکید بر حفظ وحدت و جلوگیری از سوء استفاده دشمن می‌فرمایند: امروز سنگر اصلى در سطح عالم، جمهورى اسلامى است. این سنگر را باید محکم نگه دارید. با چه چیز؟ با اتحاد و اتفاق؛ با همدلى میان آحاد مردم و میان مردم و مسؤولین کشور؛ با همدلى میان مردم و دولت، میان مردم و مجلس، میان دولت و مجلس، میان کارگزاران کشور و میان آحاد مردم. گروههاى مختلف، جناحهاى مختلف، سیاستها و جهتگیریهاى مختلف، در مقابله با دشمن، باید با هم باشند و کارى نکنند که دشمن سوء استفاده کند    . 


***مایوس کردن دشمنان از تعرض به جمهوری اسلامی ایران

رهبر انقلاب 18 خرداد 1368 می‌فرمایند: در فضایی آکنده از صفا و خلوص و همکاری و هشیاری، دشمنان را از تعرض به جمهوری اسلامی مایوس کنند.


***دشمن را خوشحال نکنید

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای 7 خرداد 1376 تصریح می‌کنند: احتمال خطر این است که یک وقت خدای نکرده بعضی از افراد، کوتاهیهایی در رفتارشان نشان دهند، نسبت به دیگران بگومگوهایی بین مردم انجام گیرد. هم شما آقایان و خانمهای محترمی که نمایندگان مردمید و جزو برگزیدگان ملت هستید، نگذارید، و هم آحاد مردم نگذارند که دشمن خوشحال شود    .


 

 

    ***حفظ اتحاد و حسن ظن به یکدیگر

ایشان 16 اردیبهشت 1378 نیز تاکید می‌کنند: اتحاد را، اتفاق را، وحدت کلمه را، حسن ظن به یکدیگر را باید حفظ کرد.


 

***ظلم ممنوع! طهارت دل و طهارت عمل

مقام معظم رهبری 2 تیر 1389 درباره ضرورت عدالت و انصاف می‌فرمایند: زیادتر نگوئید از آنچه که هست، از آنچه که باید و شاید. منصف باشیم؛ عادل باشیم. اینها آن وظائف ماست. اینجور نیست که ما چون مجاهدیم، چون مبارزیم، چون انقلابى هستیم، بنابراین هر کسى که از ما یک ذره - به خیال ما و با تشخیص ما - کمتر است، حق داریم که درباره‌اش هر چى که میتوانیم بگوئیم؛ نه، اینجورى نیست. بله، ایمان‌ها یکسان نیست، حدود یکسان نیست و بعضى بالاتر از بعضى دیگر هستند. خدا هم این را می‌داند و ممکن است بندگان صالح خدا هم بدانند؛ لکن در مقام تعامل و در مقام زندگى جمعى، باید این اتحاد و این انسجام حفظ بشود و این تمایزها کم بشود    . 

ظلم نکنیم. این هم یکى از آن اساسى‌ترین کارهاست. ظلم چیز بدى و چیز خطرناکى است. ظلم فقط این نیست که آدم توى خیابان به یکى کشیده بزند. گاهى یک کلمه‌ى نابجا علیه یک کسى که مستحقش نیست، یک نوشته‌ى نابجا، یک حرکت نابجا، ظلم محسوب میشود. این طهارت دل را و طهارت عمل را خیلى بایستى ملاحظه کرد .




***پرهیز از انتقاد به معنای نفی خدمت

رهبر انقلاب 9 مرداد 1376 عنوان می‌کنند: بعضى اوقاتْ افرادى از بعضى از مسؤولین انتقاد مى‌کنند - نسبت به بعضى از چیزها - انتقادها نباید به معناى نفى خدمتها و کارهاى انجام شده، باشد. انتقاد به جاى خود محفوظ است؛ باید خدماتِ اشخاصى که خدمت و تلاش خالصانه کرده‌اند، مورد نظر باشد. هیچ گاه انتقاد، به معناى نادیده گرفتن خدمات و کارهاى بزرگ نیست.




***مسئولان از دخالت برداشت‌های خطی، برداشت‌های جناحی و گرایش‌های گروهی در انتخابات پرهیز کنند

ایشان 27 آذر 1370 می‌فرمایند: ممکن است کاندیداهاى انتخابات، وابسته به جناحهاى مختلف سیاسى باشند، یا خواهند بود - ایرادى هم ندارد - ممکن است با هم تنافسهایى(9) داشته باشند؛ اما هیچ مسؤولى از مسؤولان، به‌هیچ‌وجه نباید اجازه بدهد که برداشتهاى خطى، برداشتهاى جناحى و گرایشهاى گروهى، اندکى در این کار تأثیر بگذارد.


منبع: باشگاه خبرنگاران

 



کلمات کلیدی : انتخابات
 
 

شارژ ایرانسل

فال حافظ

Free counter and web stats