سفارش تبلیغ
صبا ویژن
http://up.p30room.ir/uploads/13696855421.jpg
هدف اصلی تحریم ها
نوشته شده توسط ســرباز در ساعت 12:20 صبح
مشاور سابق اوباما:

هدف اصلی تحریم‌ها فشار اقتصادی بر مردم و ایجاد آشوب بود که تحقق نیافت

گری‌سیمور، مشاور سابق اوباما در سخنرانی خود از پیام‌های محرمانه اصلاح‌طلبان به آمریکایی‌ها در زمینه مسائل و رقابت‌های داخلی ایران خبر داد.



گری سیمور، مشاور پیشین باراک اوباما در امور کنترل تسلیحات و خلع سلاح که اکنون مدیر اجرایی مرکز بلفر در دانشگاه هاروارد است، در یک سخنرانی در مرکز مطالعات راهبردی لندن نکات بسیار مهمی را درباره نوع نگاه آمریکا به مذاکرات هسته‌ای با ایران مطرح کرده است.
سیمور در این سخنرانی که چند روز پیش انجام شده با اشاره به تاثیر عمیق بحران اوکراین بر روند مذاکرات هسته‌ای ایران و 5+1، گفت: مقامات ایران این اوضاع را از نزدیک دنبال خواهند کرد و با توجه به شدت و حدت بحران، به این جمع‌بندی خواهند رسید که شاید لازم باشد امتیازهای سخت هسته‌ای ندهند. آنها وقتی ببینند وحدت گروه پنج بعلاوه یک از بین رفته است، چنین کاری انجام خواهند داد.
مشاور سابق اوباما در ادامه گفت: روسیه می‌تواند به علت بحران اوکراین به روند مذاکرات هسته‌ای با ایران به شدت ضربه بزند. برای نمونه روسیه می‌تواند از تصمیم قبلی خود مبنی بر خودداری از فروش موشک‌های پیشرفته اس-300 به ایران عدول کند. اگر روسیه این کار را انجام بدهد، ایران به این نتیجه خواهد رسید که در مذاکرات هسته‌ای در موقعیت چانه‌زنی بسیار قوی قرار دارد و فشار کمتری برای مصالحه هسته‌ای احساس خواهد کرد. روسیه به معاملات بسیار کثیفی روی آورده به این معنا که با ایران برای خرید نفت از این کشور و فروش آن با بازاریابی‌های خودشان مذاکره می‌کنند. با این کار وابستگی ایران برای فروش نفت به غربی‌ها کاهش می‌یابد و در مقابل دادن نفت به روسیه از این کشور سوخت هسته‌ای و تسلیحات دریافت می‌کند.
سیمور با اشاره تحریم‌ها و اهداف انتظاری غرب از آنها گفت: باید به دو بعد سیاسی و اقتصادی در زمینه مسائل داخلی ایران توجه داشت. از منظر سیاسی باید گفت اوضاع اقتصادی ایران بسیار بد نیست. درست است که مردم دچار مشکلاتی هستند اما هیچ آشوبی در خیابان‌ها به علت قیمت مرغ و گوشت برپا نشده است. بنابراین، از این منظر سیاسی، تاثیرات سوء اقتصادی تحریم‌ها، تهدیدی برای بقای رژیم ایران نیست. ایران به این مسئله از این منظر نگاه می‌کند و تا وقتی آشوب‌هایی ناشی از مشکلات اقتصادی مردم بروز پیدا نکند، حاضر نخواهد شد امتیازهای هسته‌ای بدهد.
وی از پیام‌های محرمانه اصلاح‌طلبان به آمریکایی‌ها خبر داده و گفت: آنها بی‌سر و صدا به من گفتند که آمریکا باید در حوزه مسائل هسته‌ای نرمش داشته باشد تا اینکه دست حسن روحانی رئیس جمهور ایران تقویت شود و به پیروزی در عرصه سیاست خارجی دست پیدا کند و تحریم‌های اقتصادی ایران برداشته شود و او در موقعیتی قوی قرار داشته باشد تا بتواند تندروها را در انتخابات بزرگ پیش روی ایران یعنی انتخابات مجلس شکست بدهد و وقتی او در چنین موقعیتی قرار بگیرد می‌تواند ایران را به سمت سیاست‌های معتدل‌تر هم در عرصه داخلی و هم در عرصه سیاست خارجی هدایت کند.
به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از ایران هسته‌ای سیمور احتمال رسیدن به توافق جامع را طی ماه‌های آینده بعید دانسته و افزود: بهر هر حال، دو طرف فرمولی پیدا خواهند کرد تا روند دیپلماتیک پس از پایان دوره زمانی تعیین شده برای توافق ژنو و تمدید آن یعنی پس از ژانویه 2015، ادامه پیدا کند. نگران آن هستم که اگر بحران اوکراین بدتر شود یعنی همان وضعی که در حال حاضر بسیار محتمل به نظر می‌رسد، این مسئله می‌تواند توافق نسبی با ایران را دشوارتر کند و در عین حال ممکن است سبب تسهیل روند فروپاشی این روند مذاکرات شود در صورتی طرف ایرانی به این جمع‌بندی برسد که موقعیتش قویتر شده است و می‌تواند از مذاکرات هسته‌ای دور شود و برنامه هسته‌ای‌اش را با خطر بسیار کمتر تحریم‌های بیشتر از سر بگیرد. اما این وضع به معنای پایان جهان نیست و هنوز این امکان برای آمریکا و اروپایی‌ها فراهم خواهد بود تا با استفاده از اعمال تحریم‌های بیشتر، ایران را به بازگشت به میز معامله وادار کنند. اما بی‌تردید، این وضع به معنای آن خواهد بود که فرصت دیگری برای حل مسئله از طریق مذاکره از دست رفته است.
وی درباره دیدگاه‌های داخلی آمریکا نسبت به این موضوع نیز اظهار داشت: هنوز هم در داخل کنگره آمریکا تردیدهای زیادی درباره توافق ژنو وجود دارد و علاقه زیادی برای تشدید تحریم‌های ایران در کنگره مشهود است. تهدید اعمال تحریم‌های بیشتر یکی از مؤثرترین ابزارهایی است که واشنگتن برای رسیدن به توافق هسته‌ای می‌تواند از آن بهره بگیرد. در حال حاضر، کاخ سفید در به عقب راندن تلاش‌ها برای اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران موفق بوده است. علت اصلی این مسئله نیز آن است که سناتور هری رید رهبر اکثریت سنای آمریکا حاضر شده است با کاخ سفید در این زمینه همکاری کند.
رویه کار سنای آمریکا به گونه‌ای است که رهبر حزب اکثریت در سنا می‌تواند مانع از کاری شود که نخواهد. سؤال مطرح این است که در تابستان پیش روی که دوره شش ماهه در نظر گرفته شده برای توافق ژنو پایان می‌یابد، آیا اعضای کنگره قادر خواهند بود طرح تحریم‌های جدید ایران را بر کاخ سفید تحمیل کنند یا خیر؟ به نظر من بعید است چنین اتفاقی رخ بدهد زیرا در آن زمان، واشنگتن به شدت درگیر مسائل حزبی در آستانه انتخابات میان دوره‌ای کنگره خواهد بود و بحث‌ها درباره اعمال تحریم‌ها علیه ایران، مسئله‌ای حزبی خواهد شد به طوری که جمهوری خواهان به شدت خواهان تصویب تحریم‌های جدید ایران خواهند بود و دموکرات‌ها حاضر نخواهند بود با این کار موافقت کنند تا اینکه با این کار از کاخ سفید محافظت کنند. دموکرات‌ها از این می‌ترسند که این کار سبب پایان مذاکرات شود. به نظرم هری‌رید در ژوئیه نیز قادر خواهد بود مانع از اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران شود.

منبع: کیهان



کلمات کلیدی : امریکا
 
 

شارژ ایرانسل

فال حافظ

Free counter and web stats