سفارش تبلیغ
صبا ویژن
http://up.p30room.ir/uploads/13696855421.jpg
ناکامی در مصالحه با امریکا
نوشته شده توسط ســرباز در ساعت 11:57 عصر

موسویان: هاشمی و خاتمی در مصالحه با آمریکا ناکام ماندند


عضو اسبق تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای می‌گوید هاشمی و خاتمی به شکل واقعی دنبال مصالحه با آمریکا بودند اما هر دو به خاطر عملکرد آمریکایی‌ها ناکام ماندند.
به گزارش فردا، حسین موسویان در کتاب خود به بدبینی و بی‌اعتمادی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای نسبت به آمریکا می‌پردازد و با اشاره به اینکه از نگاه رهبر انقلاب، آمریکا دنبال تسلط بر خاورمیانه و متأثر از لابی صهیونیستی است، درباره بی‌اعتمادی به آمریکا می‌نویسد: به نظر می‌رسد که اسناد ضبط شده توسط دانشجویان پس از تصرف سفارت ایالات متحده، اتخاذ چنین مواضعی از سوی تعداد زیادی از سیاستمداران عالی‌رتبه ایرانی از جمله آیت‌الله خامنه‌ای را توجیه می‌کند. طبق این اسناد،  سفارت در جاسوسی و تقویت ارتباطات مخفی خود با اعضای دولت جدید نقش‌آفرینی می‌کرد. نهایتا، آیت‌الله خامنه‌ای دولت آمریکا و سیستمی که آن را نمایندگی می‌کند را به صورت موجودیتی می‌بیند که به تکبر و سلطه‌گری عادت کرده است.
موسویان می‌افزاید: بسیاری بر این باورند که نظام ایرانی‌ها تنها توسط انگیزه‌های مذهبی به پیش می‌رود. این ارزیابی نادرست است. در زیر لایه سطحی باورهای مذهبی، ایرانیان عمیقا ملی‌گرا هستند. آنها خود را به عنوان کشور بزرگ در نظر می‌گیرند، کشوری که مفتخر به این است که گهواره تمدن بوده، دارای فرهنگی غنی است و تاریخی چند هزار ساله دارد؛ کشوری که در زمینه‌های مختلف علمی، پزشکی، نجوم، ریاضیات، هنر و موسیقی در سطح جهانی نقش‌آفرینی و اثرگذاری داشته است. تمامی این ویژگی‌ها به یک ملی‌گرایی متعالی که از سوی ایرانیان اتخاذ شده است، منجر می‌شود. پس زمانی که کنگره یا دولت ایالات متحده تلاش می‌کنند با استفاده از تهدید و ارعاب ادعای برتری کنند یا تلاش می‌کنند دولت ایران را با تکرار بی‌نهایت عبارت‌پردازی‌ها و اظهارات خود در مورد اینکه «تمامی گزینه‌ها روی میز است» تحقیر کنند، حس قوی غرور ملی ایرانیان جریحه‌دار می‌شود. چنین رفتاری از سوی آمریکایی‌ها دیدگاه آیت‌الله خامنه‌ای را مبنی بر اینکه آمریکا به دنبال یک رابطه عادلانه و متوازن نیست تقویت می‌کند و همانطور که وی تشریح کرده است، آمریکا به دنبال یک رابطه ارباب و رعیتی است.
موسویان آنگاه نوشت: با این حال، علیرغم دیدگاه بدبینانه آیت‌الله خامنه‌ای درباره سیستم سیاسی آمریکا، رفسنجانی و خاتمی هر دو به شکل واضحی به دنبال مصالحه با ایالات متحده بودند. رفسنجانی به سختی تلاش کرد تا بتواند به این هدف برسد و «تأکید کرد اگر سیاست‌های آمریکا به درستی اصلاح شود، از سرگیری روابط با واشنگتن با اهداف ایران تناقضی نخواهد داشت.» رفسنجانی تمامی تلاش خود را برای پایان بخشیدن به بحران گروگان‌گیری لبنان انجام داد، با این امید که جورج بوش (پدر) رئیس‌جمهوری آمریکا پایبندی وی به سیاست «حسن‌نیت، حسن‌نیت را در پی خواهد داشت» را ارج نهد اما وی در این امر ناکام  ماند. (بعدها) تحت اشراف خاتمی، ایران با امید مصالحه، به ایالات متحده در افغانستان کمک کرد و زمینه وسیعی را برای چانه‌زنی ارائه داد، اما دولت جورج دبلیو بوش (پسر) آن را رد کرد. آیت‌الله خامنه‌ای هر چند بدبین بود، اما این تلاش‌ها برای مصالحه را با مانع مواجه نکرد.
موسویان یادآور شد؛ آیت‌الله خامنه‌ای این‌طور بیان می‌کند که هدف ایالات متحده از گفتگوهای دو جانبه با ایران ناشی از علاقه آن به حل مشکلات و نزاع‌های دو کشور نیست. درک وی به این گونه است که آمریکا اگر حس کند در این مذاکرات، ایران حاضر به پذیرش دست برتر آمریکا نباشد، واشنگتن با حفظ گزینه نظامی، تهدید، ارعاب و نهایتا کنار کشیدن، وارد مذاکرات می‌شود.

دولت با مراجع درنیفتد!

یک روزنامه حامی دولت در تنگ کردن فضای انتقاد از عملکرد دولتمردان انتقاد کرد.
روزنامه جمهوری اسلامی در تحلیل خود نوشت: اگر در جامعه اسلامی ما حتی مراجع نیز نتوانند نظر شرعی خود را درباره مدیریت‌ها بگویند و بلافاصله بعد از اظهارنظر با تعرض‌های تبلیغاتی مواجه شوند، سایرین چگونه برای آزادی بیان و نظر احساس امنیت کنند؟ همه می‌دانیم که در تشخیص فقهای ما تفاوت‌هائی وجود دارد. این تشخیص‌ها چه در قالب فتوا و چه در قالب رهنمود و یا ابراز نگرانی می‌توانند ابراز شوند. مسئولین ارشد نظام نیز با در نظر گرفتن همین اختلاف تشخیص‌ها و مصالحی که برحسب مسئولیت‌های خود در نظر دارند و اقتضائاتی که وجود دارد، به تصمیم می‌رسند و به آن عمل می‌کنند. بدین ترتیب، جائی برای تعرض‌های تبلیغاتی و یا نگرانی افراد دیگر حتی اگر از روی دلسوزی باشد وجود ندارد.
جمهوری اسلامی همچنین با اشاره به اظهارات اخیر یونسی نوشت: ورود به مسائل غیرضروری از قبیل موضوع پرچم و اینکه آیا شیر و خورشید خوب است یا بد نیز از جمله اقدامات حاشیه‌ای است که نه تنها مفید نیست بلکه عوارض منفی زیادی نیز دارد.
این روزنامه حامی دولت در عین حال انتقادهای منتقدان مواضع فرهنگی و سیاسی دولت را متهم بر بداخلاقی کرده اما مصداقی برای این موضوع معرفی نکرده است. روزنامه جمهوری اسلامی ابراز نگرانی نسبت به مذاکرات هسته‌ای را با این توجیه که تحت نظارت رهبر معظم انقلاب قرار دارد، نکوهش کرده است؛ حال آن که ایشان قبل از همه ضمن حمایت از تیم مذاکره کننده از یک سو نسبت به بدعهدی و خودبرتربینی طرف غربی و از سوی دیگر نسبت به رسانه‌های مواجب‌بگیری که چهره دشمن را بزک می‌کنند هشدار داده و درعین حال عملکرد مشابه 10 سال پیش در مذاکرات هسته‌ای را موجب طلبکارتر شدن دشمن توصیف کرده‌اند. این نکته نیز قابل ذکر است که حتی دستگاه‌هایی مانند صداوسیما و قوه قضائیه نیز که رئیس آنها مستقیما از سوی رهبر معظم انقلاب تعیین می‌شود، در معرض نقد و ارزیابی رسانه‌ها هستند.

روحانی ناگزیر است میان ما و اصولگرایان سنتی انتخاب کند

نفوذی فراری حزب مشارکت و نهضت آزادی در دفتر تحکیم می‌گوید: شکایت از دولت روحانی در داخل اصلاح‌طلبان رو به افزایش است. علی افشاری در عین حال تصریح کرد، روحانی ناگزیر است نهایتاً میان اصولگرایان و اصلاح‌طلبان انتخاب کند.
وی در تحلیلی که از سوی سایت خودنویس منتشر شده با بیان اینکه روحانی نمی‌تواند به سمت رویارویی با نظام پیش برود، می‌نویسد: روحانی به اصولگرایان سنتی و شکاف در اردوگاه اصولگرایان امید بسته است. پیوندهای او با بخش عمل‌گرای اصولگرایان به عنوان عضوی قدیمی از جناح راست سرمایه‌ای برای فعلیت بخشیدن به ائتلاف نیروهای میانه‌رو است. منتها این ایده از سال 1384 و همزمان با پیروزی محمود احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست جمهوری نهم مطرح بوده ولی منجر به عمل سیاسی نشده است. البته چنین رویکردی باعث نزدیکی نیروهای حد وسط دو جناح قدیمی حکومت گشته ولی حالت استراتژیک پیدا نکرده است. فقط نوعی همنشینی‌های مقطعی و شکننده را به بار آورده که نتوانسته منجر به ائتلاف سیاسی پایدار شود.
وی می‌افزاید: مشکل اصلی نیروهای میانه در هر دو سوی میدان آن است که آنها اگر بخواهند بیشتر به سمت هم بروند با بحران هویت مواجه شده و متحدان سابق خود را از دست می‌دهند. چنین وضعیتی بقاء آنان در میدان سیاست را چالش‌پذیر می‌کند.
در ادامه این نوشته آمده است: اصلاح‌طلبان محافظه‌کار، اعتدالیون و حلقه رفسنجانی نیز تنگناهایی برای مقابله مؤثر با اصولگراها دارند. آنها نمی‌خواهند وارد تقابل رسمی و مستقیم با رهبری بشوند. از سوی دیگر خود این مجموعه‌ها نیز منسجم نیستند. اتحاد پایداری بین آنان وجود ندارد.
نوچه افراطیون حزب مشارکت و نهضت آزادی در تشنجات اواخر دهه 70 در ادامه این نوشته یادآور شد؛ روحانی برای جلب مستمر حمایت اصولگرایان سنتی و میانه‌ کار دشواری در پیش دارد. او باید امتیازات لازم را به آن‌ها بدهد و همچنین اصلاح‌طلبان، حلقه‌یاران رفسنجانی و یاران روحانی نیز قبول کنند که موقعیت مسلط این جریان در مجلس دهم را به خطر نیاندازند. چنین چیزی اگر نشدنی نباشد کار خیلی سختی است. چنین اتوریته‌ای در جریان فوق وجود ندارد.
این اصلاح‌طلب فراری افزود: از سویی انتقاد و شکایت در داخل اصلاح‌طلبان از دولت روحانی رو به افزایش است. اخبار پشت پرده حکایت از دلخوری رفسنجانی می‌کند. از سوی دیگر عارف و جمعی از اصلاح‌طلبان تمایل دارند تمایز خود را از روحانی اعلام کرده و در قالب مستقل پا به رقابت‌های انتخاباتی بگذارند. همچنین نزدیک شدن بیشتر روحانی با اصولگرایان میانه‌رو و تعامل با آن‌ها منجر به پدیده‌هایی چون وزیر کشور شدن رحمانی فضلی و عملکرد خنثی استاندارهای منسوب وی می‌شود.
افشاری نوشت: بنابراین با توجه به بحث‌های پیش گفته شده، روحانی ناگزیر از انتخاب تصمیمی راهبردی و تعیین کننده است. ادامه سیاست وسط ایستادن، مانورهای کلامی، محافظه‌کاری در عمل و سیاست نعل و به میخ زدن نمی‌تواند باعث عبور موفقیت‌آمیز وی از گذرگاه‌های پرخطر پیش‌رو شود.

تحرکات انتخاباتی هاشمی رفسنجانی و احمدی‌نژاد

یک سایت خبری از فعالیت‌های انتخاباتی هاشمی و احمدی‌نژاد خبر داد.
به گزارش مشرق در جلسه انتخاباتی حامیان هاشمی رفسنجانی پیشنهاد داده شده است تا با شعار «مجتهدان جوان، مصلح و مبتکر» در انتخابات خبرگان حاضر شوند.
این سایت خبری همچنین نوشت: حامیان هاشمی رفسنجانی به دنبال راه‌اندازی شورای فقهی در شهر قم هستند. آیت‌الله ابراهیم امینی از پذیرش ریاست این شورا امتناع ورزیده و در نهایت یکی از اساتید حوزه به نام لطفی مسئولیت آن را پذیرفته است.
مشرق همچنین خبر داد: محمود احمدی‌نژاد با هدف برقراری ارتباط با سران اصولگرایی اقدام به برقراری تماس تلفنی با تعدادی از چهره‌های اصولگرا نموده است. وی در این تماس‌ها با لحنی عاطفی و با دفاع از انقلاب و نظام اسلامی و جایگاه ولایت فقیه، درخواست برقراری جلسه و دیدار را مطرح می‌کند. تاکنون هیچ یک از چهره‌های اصولگرا دیداری با احمدی‌نژاد نداشته‌اند.
در ادامه این خبر آمده است: در جلسه انتخاباتی حامیان احمدی‌نژاد مطرح شده که ما بدنه اصولگرایی را تا حدود زیادی با خود همراه داریم و تنها مشکل ما عدم همراهی سران اصولگرا و رسانه‌های آنها با ما است. در این جلسه مصوب شد برنامه‌ای طراحی شود تا افرادی که دارای چهره نسبتاً وجیهی در میان اصولگرایان هستند به دیدار سران و مدیران رسانه‌های اصولگرا بروند و از ضرورت وحدت میان اصولگرایان سخن بگویند.
از سوی دیگر به دنبال افشاگری درباره (عبدالرضا-د) که در جلسات حسام‌الدین آشنا و ریاست جمهوری شرکت می‌کند، مقرر شده وی از مدیریت رسانه‌های حامی احمدی‌نژاد برکنار شود.

ایران تنها پیروز انتخابات عراق آمریکا نتوانست جای پایی درست کند
یک تحلیلگر مجله آمریکایی نیویورکر اعلام کرد: ایران تنها پیروز انتخابات عراق است.
دیکستر فیلکنز که اخیرا سفری به عراق داشته، در مصاحبه با شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان می‌گوید: کسی که به بغداد برود هیچ‌گاه به ذهنش خطور نخواهد کرد که آمریکایی‌ها در عراق حضور داشتند زیرا آمریکایی‌ها بغداد را بدون هیچ جای پایی ترک کردند.
وی با بیان این که ایران تنها پیروز انتخابات پارلمانی عراق است، می‌افزاید: هنگامی که نظامیان آمریکایی در عراق حضور داشتند و مالکی در قدرت بود او توانست همه را به بازی بگیرد. مالکی نظامیان ما را در اختیار داشت اما با ایرانی‌ها هم در ارتباط بود زیرا مالکی قبلا در ایران زندگی کرده است. آمریکایی‌ها از عراق خارج شدند اما ایرانی‌ها آنجا باقی ماندند. ایرانی‌ها در عراق به شدت قوی هستند.
تحلیلگر آمریکایی این را هم گفته که «خاورمیانه‌ای که پس از توافق سایکس-پیکو در سال 1919 پدید آمد، از بین رفته است».

منبع: کیهان



کلمات کلیدی : اصلاح طلبانامریکا
 
 

شارژ ایرانسل

فال حافظ

Free counter and web stats