... روابط خارجی را گفت، پیوندهای داخلی را گفت حالا قلب پیوندهای داخلی را بیان می کند یعنی پیشوا را ، رهبر و امام را می گوید. - انما ولیکم الله - ولی و قائم امر و آن کسیکه تمام نشاطها و فعالیتهای جامعه و امت اسلامی به او باید برگردد و از او باید الهام بگیرد خداست اما خدا که مجسم نمیشود بیاید و بین مردم بنشیند و امر و نهی کند پس دیگر کی؟ - و رسولة - پیداست که بین رسول و بین خدا هرگز رقابت و تنازع نیست پیامبر رسول اوست اما همانطور که قرآن گفته است - انک میت فانهم میتون - رسول هم برای همیشه باقی نمی ماند پس باید برای بعد از رسول هم تکلیفها روشن باشد لذا خدای تعالی آنها را معرفی می کند - والذین امنوا - آن کسانیکه ایمان آوردند اما هر که ایمان آورد کافی است؟ معلوم است که جواب منفی است بلکه صفات دیگری هم دارد - الذین یقیمون الصلوة - آنها که اقامه نماز می کنند - و یؤتون الزکوة - و زکات میدهند - و هم راکعون - در حالیکه در رکوعند یعنی در حال رکوع زکاة میدهند و مجموع این نشانه ها یعنی اینکه امیر المؤمنین علی ابن ابیطالب ، یعنوان ولی معین میشود و این در حالیست که -واو- را واو حالیه می گیرد.
اگر بفرض در این تشکیک بکنند و بگویند که می خواهد مطلق مؤمنین را بگوید که دارای این خصوصیت هستند، بنده سؤال میکنم سمبل و رمز برای یک چنین مکتبی چه کسی میتواند باشد؟ در جامعه اسلامی غیر از علی ابن ابیطالب کسی را سراغ نداریم، در آن جامعه اسلامی آن کسیکه میتوانست سمبل اینگونه جناح ایمانی متقن و محکم باشد علی ابن ابیطالب بود، ولو عرض کنید که آیه به آن حضرت ناظر نباشد، لازم است در اینجا تذکر بدهم که اگر در بحث ما راجع به ولایت تکیه بر شیعه داریم منظور ما جنبه مثبت قضیه است نه جنبه منفی قضیه همانطور که مکرر گفته ایم ما اینرا لازم میدانیم که شیعه خودش را بشناسد، فکر خودش را بشناسد، ایمان خودش را هرچه بیشتر راسخ و نافذ بکند و در کنار این نیز معتقدیم که شیعه امروز بایستی با برادران اهل سنت معارضه را کنار بگذارد برای اینکه دشمن خارجی وجود دارد ...