قسمت دوم
همچنین، «BBC Persian » طی گزارشی تحت عنوان: "(نظر شما؟) بازگشت شیر و خورشید؟"، به این موضوع پرداخت[xvi].
اپیزود چهارم: شیر و خورشید؛ نشان ملی یا ملی- مذهبی یا طاغوتی؟
علیرغم ادعاهای غیرکارشناسی «یونسی» و پژوهشگران «مجلس ششم»، شیر و خورشید یک نشان ملی- مذهبی نیست. شاید بتوان گفت که برخی در تاریخ سعی داشته اند، مفهوم این نشان را قلب کرده و با توجیه های گوناگون؛ از آن استفاده کنند. درست مانند نشان صلیب که از نشانه های رمزی فراماسون ها و پیروان "کابالا"ست و طی یک عملیات خارق العاده روانی؛ بعنوان نشان مسیح جا زده شد. حقیقت این است که نشان شیر و خورشید، نه تنها یک نشان ملی- مذهبی نیست و حتی یک نشان ملی هم نیست، بلکه یک نشان طاغوتی است.
نگاهی به پیام «امام خمینی (ره)» درباره لزوم زدودن نشان شیر و خورشید که مورخ 10/12/1357 در «فیضیه قم» و در پاسخ به حامیان ابقای نمادهای سلطنتی در ایران ایراد شد؛ نیز همین را نشان می دهد و بر پاکسازی آثار طاغوتی تأکید دارد، نه فقط سلطنتی. امام (ره) فرمودند: «تمام آثار غرب را - تمام آثار فاسده، نه آثاری که تمدن است، تمام اخلاق فاسده غربی، تمام نَغَمات باطله غربی را خواهیم زدایید. ما یک "مملکتِ محمدی" ایجاد می کنیم. بیرق ایران، نباید بیرق شاهنشاهی باشد، آرم های ایران نباید آرم های شاهنشاهی باشد؛ باید آرم های اسلامی باشد. از همه وزارتخانه ها، از همه ادارات، باید این "شیر و خورشید منحوس" قطع بشود؛ عَلَم اسلام باید باشد. آثار طاغوت باید برود. اینها آثار طاغوت است؛ این تاج آثار طاغوت است؛ آثار اسلام باید باشد»[xvii].
«عبدا... شهبازی» نیز در نقدی که برای «سایت اصلاح طلب انتخاب» فرستاده، به پیشینه تاریخی شیر و خورشید اشاره کرده – اینکه شیر و خورشید در الهه های باستان ایران منشاء دارد- و بر بی اساس بودن ادعاهای «یونسی» و پژوهشگران «مجلس ششم» تأکید می کند[xviii].
در اصل، شیر و خورشید به الهه های باستانی ایران یعنی "آناهیتا" و "میترا" مربوط است، الهه هایی باطل و طاغوتی که پادشاهان ایران باستان، حتی قبل از هخامنشیان؛ مشروعیت و قدرت خود را از آنها می دانستند:
«برای تکمیل و تصحیح نظر مرحوم «مینوی»، باید اضافه کنم که خاستگاه نقوش شیر و خورشید، به "نجوم باستان" می رسد که به 7 کوکب سیار و 12 صورت فلکی باور داشتند. هر کوکب در یک یا دو صورت فلکی جای می گرفت و خانه خورشید؛ در "صورت فلکی اسد" بود ... خورشید نماد کمال و سروری بود و شیر، "حیوان خورشیدی" یا "پادشاه حیوانات" شناخته می شد. در تمدن های کهن خاورمیانه، نقش شیر و خورشید با الهه ]های باطل [ "انانه" (سومر) یا "ایشتر" (بابل) یا "آناهیتا" (ایران) دیده می شود؛ مانند مُهر هخامنشی که "آناهیتا" را سوار بر شیر نشان می دهد و خورشید بر فراز اوست»[xix].
«سینکلر» درباره ارتباط "میترا" و خورشید می گوید: «"میترا" بعنوان خورشید، آورنده روشنی به آدمی و میانجی آسمان و زمین شناخته می شود»[xx]. "میترا"، شناخته شده ترین خدای (باطل) در میان ایرانیان باستان است که در امپراطوری روم و شبه قاره هند نیز تقدیس شده است. "میترا" بعنوان الهه باطلی که نظم کیهانی را کنترل می کند - شب، روز و تغییر فصول- به آتش و خورشید مرتبط بوده و از این رو؛ تحت نام "خدای (باطل) خورشید" در ایران و هند شناخته می شد[xxi]. در متون باستانی رسیده، اینگونه توصیف می شود: «او اولین خدای آسمانی است که قبل از خورشید جاودان تیز اسب به فراز هرا (کوه البرز) می رسد. در ردیف اول آرایش طلایی، قله های زیبا را می گیرد و از آنجا به منازل آریاها (مردم ایران) با چشم نیکوکار نگاه می کند»[xxii].
ظاهراً نشان شیر و خورشید، حداقل از دوران هخامنشی ظهور کرده اما شواهدی در دست است که این ترکیب حتی قبل از این دوران نیز وجود داشته است. دو پژوهش انجام گرفته[xxiii]، اشاره می کنند که قدیمی ترین نمایش همزمان شیر و خورشید به "استوانه ساوستار شاه" به تاریخ 1450 قبل از میلاد باز می گردد که تصویری است از؛ یک قرص خورشید با دو بال برآمده از جناحین آن و دو شیر محافظ در پایه.
همچنین، مُهری در ساحل شمال غربی «دریای سیاه» در منطقه "پنتوس" کشف گردید که در «موزه بریتانیا» نگهداری می شود. مُهر، تصویری است از «اردشیرشاه دوم» که در برابر الهه (باطل) "آناهیتا" که سوار بر شیری است، ایستاده و در حال نیایش است در حالیکه پس "آناهیتا"؛ نماد خورشید که نمایشی از "میترا" بوده، نقش بسته است. 21 شعاع نوری در حال تابیدن از خورشید هستند که احیاناً به آیین های ایرانیان باستان از جمله کردهای آسیای غربی؛ مانند "جشنواره مهرگان" (16 تا 21 اُم مهرماه) ارتباط دارد. در اساطیر ایران، "آناهیتا"، مادر باکره خدای (باطل) خورشید - میترا- بوده است.
اپیزود پنجم: دستورکار ناسیونالیست های افراطی: شیر و خورشید را به باغ ملی و هلال احمر باز گردانید!
ولی همانطور که «روزنامه سرمایه» پرسیده بود، باید از خود پرسید: چرا بازگشت نشان شیر و خورشید، تا این حد برای ناسیونالیست های افراطی و ضدانقلابیون مهم و حیاتی است؟ پاسخ کمی روشن تر شده است، برای همه آنهایی که "ایرانیت بدون اسلام" را ترویج می کنند و به داشته های ملی ایران قبل از اسلام، مباهات می کنند و ایران بعد از اسلام را به انواع مختلف نکوهش می کنند؛ نشان شیر و خورشید، رمزی است از اینکه حکومت ایدئولوژیک باید به اتمام برسد. اصرار آنها برای بازگرداندن این نشان، از این جهت است که ایرانگری بی اسلام را ترویج کنند.
به این جملات یک ملی گرای افراطی در وبلاگش توجه کنید که مورخه 4/12/1390، نوشته شده است: «ایرانیان، باید گام به گام برای بازگشت شیر و خورشید، این نماد ملی سرزمین مان تلاش کنند. نخست تندیس های شیر و خورشید مانند نمونه «باغ ملی» ]منظور نویسنده: ساختمان مشروطه در بهارستان[ را سرجای خود برگردانند؛ در گام بعد، "شیر و خورشید سرخ" جای "هلال احمر عثمانی" را بگیرد. برای تحقق این گام (ها)، باید از همه نیرو و توانایی های خود بهره بریم».
اصرار این دست ناسیونالیست های ضد «جمهوری اسلامی» به بازگشتن شیر و خورشید، تابعی از نشانه شناسی است و در ماهیت خود؛ اصرار بر این امر است که تلاش برای تغییر حکومت دینی در جریان است، این پالسی است از استمرار عملیات تغییر از درون؛ آنچه آنها به دروغ نام "مقاومت ملی" را بر آن نهاده اند.
سئوال نهایی این است که آیا اظهارات یک مقام مسئول، پالسی برای ایرانی گری افراطی بوده یا نه؟ آیا این شبیه چیزیست که دولتمردان سابق همچون احمدینژاد و دستیارش، مشایی در حوزه ایرانیگری پیمودند؟ اینها سئوالهایی است که ما نمی توانیم به آن پاسخ دهیم، حداقل امروز. آنهایی که خواهان بازگشت شیر و خورشید هستند، آنها باید بگویند که این شباهت ها تصادفی است یا عمدی. علیرغم این تردیدها، بسیاری معتقدند که این اشتباه، فقط یک اشتباه گذرا بوده است؛ امروز همه، از این ارزیابی خوشحال تریم.
[i]«شیر و خورشیدِ جنجالی/ اطلاعات "صدا" از پشت پرده حملات اخیر به یونسی»- «زینب صفری»- «هفته نامه صدا»- شماره 4- 27/2/1393
[iii]در اصول حرفه ای نویسندگی، قرار دادن یک نقل قول در گیومه، بمعنای این است که جمله دقیقاً توسط فرد مورد ادعا تکرار شده است. بنابر این، تلقی نویسنده از جملات گوینده، نباید در گیومه قرار بگیرد
[iv]«حداد: با موافقت افکار عمومی، شیر و خورشید بر سر در مجلس قرار می گیرد»- «پایگاه خبری- تحلیلی فرارو» به نقل از «خبرگزاری ایلنا»- 23/3/1386
[v]هیئت رئیسه مجلس هشتم: رئیس: علی لاریجانی، نایب رئیس اول: محمد حسن ابوترابی فرد، نایبرئیس دوم: محمدرضا باهنر- «پایگاه اطلاع رسانی مجلس شورای اسلامی ایران»
[vi]«شیر های سر در مجلس شورای ملی، معروف به «ساختمان مشروطه» در «میدان بهارستان» تهران که پس از پیروزی انقلاب اسلامی به زیر کشیده بود، با حذف نشان خورشید؛ به محل خود بازگردانده شده است»- «شیرهای مجلس مشروطه با حذف نشان خورشید و لوح عدل مظفر، بازگردانده شدند»- «BBC Persian»- 21/5/1387
[vii]«بازگشت شیر بدون خورشید بر سر در مجلس»- «سایت عصر ایران» به نقل از «روزنامه سرمایه»- 21/5/1387
[viii]«مجسمه های شیر مجلس، کجا رفتند؟»- «پایگاه خبری- تحلیلی فرارو» به نقل از «روزنامه سرمایه»- 23/5/1387
[ix]«در اقدامی سئوال برانگیز/ شیرهای بی خورشید، شبانه از سر در مجلس پایین کشیده شدند»- «سایت عصر ایران»- 23/5/1387
[x]«شیرهای مجلس مشروطه با حذف نشان خورشید و لوح عدل مظفر، بازگردانده شدند»- «BBC Persian»- 21/5/1387
[xi]«شیر و خورشید، نماد ایرانی- اسلامی»- «فرزانه ابراهیم زاده»- «خبرگزاری میراث فرهنگی»- 18/6/1384
[xiii]«روزنامه هم میهن»- 2/4/1386
[xiv]«شیر و خورشید، نماد ملی مذهبی ایرانیان»- «بیژن صف سری»- «سایت آفتاب» به نقل از «روزنامه اعتماد ملی»- 29/3/1386
[xv]«مردم ایران فیل نیستند»- «سایت جهان» به نقل از «روزنامه جمهوری اسلامی»- 10/4/1386
[xvi]«بازگشت شیر و خورشید؟»- «BBC Persian»- 23/3/1386
[xvii]«در پاسخ به ادعاهای یونسی/ امام خمینی: از همه ادارات، باید این "شیر و خورشید" منحوس قطع بشود»- «پایگاه خبری- تحلیلی مشرق»- 15/2/1393
[xviii]برای مطالعه بیشتر، رجوع شود به: «پاسخ مجدد «عبدا...شهبازی» به سخنان «یونسی»/ واقعاً فکر می کنید، حکومت اسرائیل، حکومت بنی اسرائیل است؟!»- «عبدا... شهبازی»- «سایت انتخاب»- 20/2/1393/ «نظریه یونسی در مورد پرچم "شیر و خورشید"، چقدر مبنای علمی و تاریخی دارد؟!»- «عبدا... شهبازی»- «سایت انتخاب»- 17/2/1393
[xix]«نظریه یونسی در مورد پرچم "شیر و خورشید"، چقدر مبنای علمی و تاریخی دارد؟!»- «عبدا... شهبازی»- «سایت انتخاب»- 17/2/1393
[xx]«The Grail: The Quest for a Legend. The History Press»- By Andrew Sinclair- 2008 م.
[xxi]«World of Myths»- By Fernández Armesto- «The British Museum»- 2004 م.- ترجمه از: «خدایان و آفرینش جهان در ایران باستان»- «امینه نظری اصطهباناتی»- «سایت انسان شناسی و فرهنگ» (وابسته به مؤسسه ای در ایران به همین نام)- 16/1/1388
[xxiii]«تاریخچه بیرق ایران و شیر و خورشید»- «حمید نیرنوری»- «انتشارات موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی»- 1344 ه.ش- ص 78/ «Arms and Armor from Iran: The Bronze Age to the End of the Qajar Period»- by Manouchehr Moshtagh Khorasani- «Verlag Press»- 2006 م.- Pp 320 منبع:مشرق نیوز