بسم الله الرحمن الرحیم
در پیرامون اصل ولایت - با آن گستردگی و جامعیتی که در قرآن باین اصل داده شده است - مسائل فراوانی مطرح میگردد که گاه هریک از آنها نیز میتواند خود مانند اصلی در شناخت جهت گیری های اسلامی بشمار آید. در آیات زیر برخی از آنها را با تدبر و دقت میتوان به دست آورد:
1- «ولی» جامعه اسلامی - یعنی آن قدرتی که همه ی فعالیت ها و نشاط های فکری و عملی را رهبری و اداره می کند - خدا است و هر آنکه خدا وی را بنام یا به نشان - به ولایت بگمارد:
إِنَّمَا وَلِیکُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِینَ آمَنُوا الَّذِینَ یقِیمُونَ الصَّلَاةَ وَیؤْتُونَ الزَّکَاةَ وَهُمْ رَاکِعُونَ(المائدة/55)
سرپرست و ولی شما، تنها خداست و پیامبر او و آنها که ایمان آوردهاند؛ همانها که نماز را برپا میدارند، و در حال رکوع، زکات میدهند.
ان الله یامرکم ان تودوالامانات الی اهلها
همانا خدا به شما فرمان می دهد که امانت ها را به اهلش ادا کنید.
و اذا حکمتم بین الناس ان تحکموا بالعدل
و چون میان مردم حکم و قضاوت می کنید، بر طبق عدالت کند.
ان الله کان سمیعا بصیراً
بیقین ، خدا شنوا و بینا است.
یا ایها الذین امنوا اطیعوا الله
ای کسانیکه ایمان آورده اید خدا را اطاعت کنید.
و اطیعوا الرسول و اولی الامر منکم
و پیامبر را و آن کسانی را که در میان شما (از سوی خدا و به تعیین او) صاحب فرمانند.
....
2- ولایت خدا و پذیرش ان از طرف مؤمنان ناشی از یک فلسفه و زیربنای فکری است که در جهان بینی اسلام مقرر گردیده و بنابراین ، یک امر طبیعی است:
و له ما سکن فی الیل و النهار
و از آن اوست هر آنچه در شب و روز آرمیده است.
و هو السمیع العلیم
و او شنوای دانا است.
قل اغیرالله اتخذولیا
بگو: آیا ولی و فرمانروائی بجز خدا برگزینم
فاطر السموات و الارض
که پدید آوردنده ی آسمانها و زمین است.
و هو یطعم و لا یطعم
و اوست که می خوراند و خورانیده نمی شود.
قل انی امرت ان اکون اول من اسلم
بگو من مأمور شده ام که نخستین کسی باشم که تسلیم گردیده و اسلام آورده است.
و لا تکونن من المشرکین
و مبادا که در شمار مشرکان در آئی. (سوره انعام آیه 13-14)
ولایت ، 81 - 84